Wednesday • 28 July 2021

Terkini

Apabila Malaysia, Korea Sapa ‘Ciao’ Apa Hasrat Joe Flizzow?

Jika dalam bahasa Itali ‘CIAO’ bermaksud ‘Hello’, itulah sapaan pertama yang diucapkan penyanyi rapper kreatif, Joe Flizzow bagi lagu pertamanya untuk tahun 2021 ini.

‘Ciao’ merupakan single utama dari album ‘Johan’ yang bakal muncul tidak lama lagi terbitan Def Jam Malaysia, namun baharu sahaja dimuat naik dalam YouTube lima hari lalu sudah mencapai tontonan lebih dari 1 juta. Itulah penangan Joe Flizzow.

Memanfaatkan makna perkataan bahasa Itali itu – “hello” dan “selamat tinggal” – Joe menggabungkan dua suara berwawasan lain dalam permaidani hip-hop Asia, MK dari Malaysia dan Jay Park dari Korea Selatan untuk mengucapkan selamat tinggal kepada bencana di tahun 2020 dan bagi mengalukan permulaan baru 2021, sekali gus meraikan semangat ‘hustle’ yang menggerakkan kehidupan seharian kita.

Kreatif kan? Tiga nama besar dalam industri hiburan disatukan dalam sebuah lagu yang pastinya mengangkatkan lagi keupayaan Malaysia pada persada muzik hip hop dunia.

Diiringi rentak ciptaan Alyph yang berdegup rancak, gelap tetapi sedap didengar disertai alunan puisi dari Joe amat memukau dan hebat. 

“Selamat petang kepada yang datang / No syarahan ini cuma hanya pesanan / Ucapan pengerusi kejohanan / Latihan buku teks ku sekolahkan”….adalah kata pembuka lagu, yang tidak hanya mendahului kekuatan autoritatif kata-kata Joe tetapi satu fakta bahawa pengalaman ini akan menjadi sangat berbeza berbanding apa yang biasa anda lalui.

“Kita perlukan lagu antem untuk kehidupan seharian kita, ia sudah lama tidak kita miliki. This is the one”, “ kata Joe Flizzow.

Jika anda Joe Flizzow, setiap lagu adalah manifesto, totem kepada monumen. Joe Flizzow tidak pernah berhenti selepas mencapai kejayaan. 

Sepanjang tahun yang dilalui di takhta hip-hop Asia Tenggara, Joe telah gunakan untuk mempertajam naluri, pemikiran dan pena. 

Jadi ketika dia kembali ‘menyerang’, kesannya bergema dan taruhannya, tinggi, amat tinggi sehingga munculnya “CIAO”.

“Seperti haiku, saya ingin menyampaikan sebanyak yang mungkin dengan mengatakan paling sedikit yang mungkin”, Joe menjelaskan tentang pendekatannya terhadap lirik “CIAO”. 

Hadiah terbesar Joe dalam lagu ini adalah dia mencipta kemenangan – apa jua bentuk kemenangan atas segala jenis kesulitan – yang sangat bermakna. Dalam dunianya, kita harus sentiasa berfikiran jauh ke hadapan. Dan ketika kita berasa gembira meninggalkan tahun 2020, begitu juga kita harus menyambut kedatangan tahun 2021 dengan semangat yang tinggi.

Dengan adanya MK dan Jay Park menjadikan “Ciao” sebagai pertemuan antara minda-minda hip-hop yang hebat, memberi penghormatan kepada beberapa artis rap terbaik dan terkenal. 

“Lagu ini sudah bagus tetapi bagaimana untuk kita menambah kepanasan?” soal Joe.

Jawapannya, dengan cara MK dan Jay Park, masing-masing mampu  memarakkan api dengan mudah, dan menyambut seruan Joe. 

Menemani single ini adalah video muzik yang bakal menarik perhatian diarahkan oleh ikon pakaian lelaki dan jurugaya Shahrin Bahar.

Menterjemahkan mesej lagu dengan tepat, bahasa visual dalam video digambarkan dengan sempurna sehingga membuat anda merasa seolah-olah mampu menjangkau bintang. 

Kita pasti pernah mendengar mutiara kata ini: Apabila berdepan dengan kesukaran hidup ataupun masa yang sukar, seseorang itu perlu bertahan, kuatkan semangat dan mengharungi saat itu dengan berani.

Tetapi melalui “CIAO”, Joe mengajak kita untuk menikmati kehidupan. Dan adalah mustahil untuk menolak pelawaan itu. Jom kita tonton apa mesej yang mahu disampaikan Raja Rapper ini dimana terkini telah menarik perhatian 1 juta tontonan YouTube.

TINGGALKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Masukkan nama anda di sini

Latest Posts

Video Terkini

Sentiasa bersama F8Buzz

Dapatkan artikel berita, inspirasi, gaya hidup & hiburan terkini, terus ke email anda. DAFTAR SEKARANG!